پیش دبستانی گلهای داودی آموزش.کودک.پیش دبستانی.مهدکودک.اهواز |
|||
شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 14:19 :: نويسنده : omid
برداشت ما از مهد كودك چيست ؟ آيا برداشتمان اينست كه محيطي است كه كودكان در آنجا به طور سطحي و به شكل صوري مي توانند چند كلمه حروف انگليسي ياد بگيرند يا تعدادي از سوره هاي قرآن را به حافظه بسپارند و يا علاقمند به نقاشي كشيدن شده و ذوق اين كار در وي تقويت شود . اگر برداشت ما از مهد كودك به همين سادگي باشد در زمينه كاركردهاي تربيتي رواني و اجتماعي مهد كودك به بيراهه رفته ايم . به اعتقاد روان شناسان كودك در سالهاي نخستين زندگي كلمات و واژه ها را ياد نمي گيرد بلكه حالتها و رفتارها را مي آموزند . بدين معني كه عملكرد و برخوردهاي مثبت يا منفي والدين و ( مربي) و هر كسي كه با كودك در ارتبــــاط است در ذهن او شــكل مي گيرد . بخش مهمي از شخصيت هر فرد بين صفر تا 5 سالگي شكل مي گيرد . اگر بخواهيم در زمينه رشد شخصيت و شكل گيري آن در دوره هاي مختلف زندگي درصد گيري كنيم مي توانيم بگوييم كه 70% شخصيت يك كودك تا 8 سالگي شكل گرفته و بقيه مربوط به سنين 8 تا 17 سالگي است . بدين معني كه 20% شخصيت يك كودك تا 1 سالگي و 50% تا 4 ســـالگي و 70% تــــا 8 سا لگي تكميل مي شود و تا 13 سالگي به 92% شخصيت خود دست مي يابد و بقيه شخصيت فرد تا 17 سالگي تكميل مي شود . بنابراين مهمترين دوره شكل گيري شخصيت كودك تا 4 سالگي است . خانواده بهترين مهد كودك است . اما آيا اين خانواده شرايط مهد كودك مطلوب را دارد يا نه ؟ عواملي از قبيل نارسائي خانوادگي و فقر فرهنگي در زمينه تعليم و تربيت كودكان باعث مي شود كه كودكان با شرايط مطلوب تربيت نشوند . در حال حاضر خانواده ها بيشتر نگران تغذيه بچه ها هستند و مشكلات جسمانيشان . مهد كودك اولين محيط اجتماعي بعد از خانه است و در واقع پلي است بين خانه و مدرسه كه اگر درست ساخته شود بچه ها راحتر مي توانند به مدرسه بروند . در مهد هاي كودك بايد از آموزش غير مستقيم يعني از سيستم كل به جز ء بهر ه گيريم . آموزشها بايد همراه آزمون و خطا باشد و از تئوري پرهيز شود . و والدين هم بايد توقعات خود را با ظرفيت بچه ها و استانداردهاي آموزشي تطبيق دهند . كودك در مهد كودك رفتارهاي اجتما عي ، آداب معاشرت و محيط اطرافش را مي شناسد و وقتي به مدرسه مي رود با همه اينها آشنا مي باشد . كودكي كه از محيط خانوادگي گرمي برخوردار باشد و دورهاي سني شيرخوارگي تا 3 سالگي را در كنار مادري مهربان و متعادل بسر برد اعتماد به نفس و امنيت خاطر كسب مي كند تا آنجا كه مي تواند هر روز ساعتي كوتاه از مادر دور بماند بدون آنكه دستخوش اضطراب و نگراني شديد بشود . از طرف ديگر چنين كودكي در همين مدت در يادگيري زبان مشترك تا آنجا پيش رفته است كه مي تواند مقاصد خود را به بزرگسالان بفهماند و باهمسالان خود نيز نوعي ارتباط برقرار نمايد . اينك موقع آن رسيده كه با تغيير شرايط فيزيكي و اجتماعي محيط بار ديگر كودك را با موقعيتهاي جديد تر دعوت كنيم و از اين راه زمينه را براي تجاربي عيني ترآماده كنيم . خانواده با همه زيبايهايش ساخت ثابتي دارد و محدود ماندن در آن ممكن است كودك را دربا ره بسياري از واقعيتهاي اجتماعي گمراه سازد .
نظرات شما عزیزان:
موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان |
|||
|